This large-scale installation was created together with my wife, Carmen Paiu, for the international exhibition “EARTH”, hosted by the Art Museum of Timișoara in 1992, curated by Ileana Pintilie.
It was displayed in two rooms without ceilings, doors, or windows, in an unrenovated wing of the museum – located in the very square where people had been killed during the Revolution. The installation, conceived in a ready-made spirit, consisted of 22 life-size human sculptures made of diverse materials, with faces and hands modeled in clay. The number 22 clearly referred to December 22, 1989 – the day when the uprising in Bucharest erupted, one week after it had begun in Timișoara.
On one of the walls separating the two rooms, 22 dead crows with outstretched wings were nailed. Two of the bodies lying on the floor were in fact the authors of the installation themselves. Initially unnoticed by the crowd that flooded the space at the opening, the two suddenly stood up and began handing out the burning candles placed on the chests of the 22 figures. The sight of those bodies stretched out, covered in clay, with their feet apart and hands crossed on their chests – combined with the cadaveric smell of the nailed birds – created an extremely powerful sense of reality.
Only a few photographs of this work survive, as a flood in the studio later destroyed the negatives. However, some video recordings still exist.
Ten years after the Revolution, I felt the need to return to this theme
in a new project exhibited at the National Museum of Art of Romania. On that
occasion, I presented an installation comprising eight life-size human
sculptures made of germinated wheat (an entirely original ready-made
technique), a monumental oil painting on canvas measuring 30 square meters,
prints, and the complete list of the 1,052 identified dead.
Această amplă instalație a fost realizată împreună cu soția mea, Carmen Paiu, pentru expoziția internațională „PĂMÂNTUL”, găzduită de Muzeul de Artă din Timișoara în anul 1992, curator: Ileana Pintilie.
Expusă în două săli fără tavan, fără uși și fără ferestre, într-o aripă nerenovată a muzeului – chiar în piața unde s-a murit în timpul Revoluției – instalația, concepută în spirit ready-made, cuprindea 22 de sculpturi umane la scară reală, realizate din materiale diverse, cu mâinile și fețele din lut. Numărul 22 făcea evidentă trimiterea la 22 decembrie 1989, ziua când a izbucnit la București ceea ce, cu o săptămână înainte, se declanșase la Timișoara.
Pe unul dintre pereții ce despărțeau parțial cele două încăperi, au fost bătute în cuie, cu aripile deschise, 22 de ciori moarte. Două dintre sculpturile întinse pe pardoseală erau chiar autorii instalației. Deși la început neobservați de publicul care a invadat spațiul la vernisaj, aceștia s-au ridicat la un moment dat și au împărțit lumânările aprinse aflate pe pieptul celor 22 de personaje. Imaginea acelor trupuri întinse, mânjite cu lut, cu vârfurile picioarelor depărtate și mâinile încrucișate pe piept, dublată de mirosul cadaveric al păsărilor țintuite, genera o senzație extrem de reală.
S-au păstrat puține fotografii cu această lucrare, din cauza unei inundații ulterioare în atelier, care a distrus negativele. Există totuși câteva captări video.
La zece ani de la Revoluție, am simțit nevoia să reiau
această temă într-un nou proiect, expus la Muzeul Național de Artă al României.
Am prezentat atunci o instalație alcătuită din opt sculpturi umane în mărime
naturală, realizate din grâu germinat (o tehnică ready-made absolut originală),
o pictură în ulei pe pânză, de 30 de metri pătrați, printuri și lista celor
1052 de morți identificați.
valeriu,mladin,valeriu
mladin,arta,desen,fotografie,professor,expozitie,student,carbune, drawing,charcoal drawing,making of,pencil,alb
negru,black and white,photo,video, exhibition,contemporan,contemporary,art,performance,pictura, painting,sculpture,color,romanian,cocoa,oil
on canvas,muzeu,gallery,museum,arta contemporana,contemporary art,Romania,realism,expressionism,expressionism,police





Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu