The laconic title of
the exhibition makes direct reference to Barack Obama, the 44th President of the
United States.
A decade ago one could
not imagine the election of an Afro-American as the President of United States
would ever be possible. The consequences of this event go beyond the sphere of
global politics, acting as a catalyst that has initiated a chain of reactions
that are currently producing fundamental transformation in the way humanity
relates to democratic values and freedom.
Within this
transformation process people all over the world are brought together at a
trans-national level of global consciousness liberated of ethnic, cultural and
race pressure.
This major event has
released incredible amounts of creative energy in the international world of
arts, generating new approaches and opening new communication paths for artists
all over the world, liberating them and their public of any preconceived ideas.
Valeriu Mladin’s
exhibition brings forth the several layers of political, historical, social and
artistic issues linked to the presidency of the first Afro-American, all caught
together in the symbolic power of a number: 44.
His exhibition tackles
different topics of reflection related to this unprecedented event: 44 is the order number of the current U.S. President and the
number of the shoe thrown at former President… The American democratic values
embodied by Lincoln are brought into action more than 150 years after, by the
election of Barrack Obama as the President of the U.S. The ethical and freedom
issues related to Guantanamo are brought up for debate, as well as the
September 11 tragedy and the Nobel Prize for Peace awarded to Obama.
Mladin’s exhibition is
conceived as an artistic discourse that would raise questions, without being
afraid of generating controversies. His large canvases stand out as
incarnations of the main issues related to this major global scale event of the
21st century.
Pe fondul marii crize mondiale (mai întâi financiare,
apoi economice şi sociale), declanşată în America, alegerea unui preşedinte de
culoare în fruntea celui mai puternic stat al lumii a fost percepută
pretutindeni ca o biruinţă fără precedent a democraţiei şi ca o exemplară
manifestare de exprimare a libertăţii. Acest fapt, un miracol de neimaginat
chiar şi numai cu o generaţie în urmă, nu putea să nu dea naştere, inclusiv în
România, la reacţii în planul expresiei artistice.
Înscriindu-se într-un mai amplu curent de admiraţie şi de
simpatie generală faţă de promovarea reală şi dezinhibată a valorilor originale
şi autentice din „lumea liberă”, expoziţia 44 celebrează
descătuşarea conştiinţelor colective şi transnaţionale de atâtea nedrepte şi
prelungi frustrări (etnice, rasiale, culturale… ).
O răsturnare la cel mai înalt nivel şi de asemenea
anvergură a unui status quo administrativ ce părea a fi
definitiv fixat în conştiinţa colectivă, a generat o stare de spirit tonifiantă
în medii dintre cele mai diverse. De aceea, complet eliberată de prejudecăţi,
arta produsă până acum în diferite colţuri ale lumii pe această temă poate să
şarjeze în voie.
Proiectul 44 este o trimitere codată în
cheie americană la Barack Obama: 44 corespunde numărului
de ordine al actualului preşedinte, dar este şi măsura pantofului azvârlit
cândva de un ziarist în direcţia predecesorului său.
Prin tratarea dinamică şi prin
răsturnarea echilibrului artefact (turnurile newyorkeze
gemene World Trade Center) – natural (cerul
diafan) în fiecare dintre cele patru secvenţe înlănţuite cronologic, SKY este
o subtilă meditaţie asupra efemerei trufii omeneşti (simbolizată aici prin
arhitectura îndrăzneaţă) în faţa „veşniciei” clipei.
Derutat de o uşoară confuzie a preşedintelui Curţii
Supreme de Justiţie, Barack Obama a avut o ezitare fulgurantă la rostirea
jurământului în momentul învestirii sale ca preşedinte al Americii şi, astfel,
ceremonia a trebuit să fie reluată a doua zi, într-un cadru restrâns.
Ipostaziind mâna stângă a preşedintelui aşezată pe aceeaşi Biblie pe care o
folosise şi Abraham Lincoln la învestitura sa din 1861 (susţinută de mâna
înmănuşată a soţiei sale) în momentul primei depuneri, REPLY are
o încărcătură premonitorie. Repetarea actului solemn poate fi interpretată ca
un semn al posibilei realegeri în funcţie a lui Barack Obama, aşa cum s-a
întâmplat şi cu Abraham Lincoln în 1864.
CADILLAC vorbeşte despre preocuparea obsesivă a asigurării
securităţii absolute pentru „cel mai puternic om al planetei”, vulnerabil
uneori doar la… un pantof azvârlit !
Pânzele îngemănate BLUE VELVET, RED VELVET vor
să fie o parodie a titlului filmului din 1986 al lui David Lynch – Blue
Velvet. Fundalul, simbol emblematic al ieşirilor importante ale
Preşedintelui în faţa naţiunii, este pictat în negativ, simbolul fiind
personalizat prin inserarea a două elemente cu referent implicit: pantoful şi numărul
44.
THE WHITE HOUSE sugerează în spirit ludic (exotismul personajelor zoomorfe în curtea
Casei Albe) şi cu o înşelătoare ironie (contrar aparenţelor, grilajul nu este
al unei grădini zoologice, ci chiar cel al reşedinţei oficiale a executivului
american !) spiritul nou instaurat într-un loc pe care schimbarea părea a nu-l
putea atinge.
Morfingul alb-negru GRADIENT juxtapune „în oglindă” cunoscuta
statuie de marmură a lui Abraham Lincoln (realizată de Chester French
pentru Memorialul Lincoln din Washington) cu o statuie
imaginară din bronz a lui Barack Obama. Asocierea este o trimitere directă la
filiaţia dintre ideologiile politice şi proiectele reformatoare ale celor doi
preşedinţi americani.
Mesajul pe care îl transmite lucrarea GUANTÁNAMO este în mod
deliberat uşor ambiguu: jocul orizontal-vertical al benzilor roşii (cu
trimitere la steagul american), suprapunerea însemnelor claustrării din
prim-plan peste imaginea Preşedintelui... Intersectarea simbolurilor, reduse la
forma lor esenţială, urmăreşte să declanşeze reflecţii legate de dificultatea
îndeplinirii uneia dintre sarcinile majore pe care şi le-a asumat Barack Obama
– deplina respectare a drepturilor omului.
Înalta recompensă acordată anticipat – PEACE
NOBEL PRIZE, în absenţa unor realizări notabile reale dar cu nădejdea în
posibile merite ulterioare pe tărâmul dezarmării, face dovada încrederii
unanime cu care Barack Obama a fost învestit încă de la începutul mandatului
său.
Anunţând un proiect de o mai mare anvergură, aflat
într-un avansat stadiu de lucru în momentul de faţă, galeria portretelor
pictate cu cacao explorează o tehnica de lucru originală, încercând totodată să
supraliciteze redarea unor detalii şi să forţeze deformări vizuale cu efecte
plastice, până la limita păstrării caracterului recognoscibil al imaginii lui
Barack Obama.
click
video, ,,44" ,MEDIAFATADA COCOR
GRADIENT 44 - performance (2010)
accesati linkul :
https://photos.google.com/album/AF1QipMVPqtT7D17Dw4lC5HKulBcIo2pEUPlEnbiocmp?hl=ro&key=CNv_1fSoi43YjgE
valeriu,mladin,valeriu mladin,arta,desen,fotografie,professor,expozitie,student,carbune, drawing,charcoal drawing,making of,pencil,alb negru,black and white,photo,video, exhibition,contemporan,contemporary,art,performance,pictura, painting,sculpture,color,romanian,cocoa,oil on canvas,muzeu,gallery,museum,arta contemporana,contemporary art,Romania,realism,expressionism,expressionism,
http://www.youtube.com/watch?v=syloI1xsYGg
RăspundețiȘtergere