“The increasingly pronounced transformation of Picasso into a
recognizable commodity of mass culture, especially within the society of the
information spectacle, becomes an inexhaustible resource for benign-critical
statements, such as Valeriu Mladin’s installation The Young Ladies of Avignon –
The Blue Period, which refers not only to Picasso’s ever more revealed and
debated love life (already since the 1990s) – with all its complications and
abuses – but also to the growing social awareness of the overexposure and
commercial manipulation of femininity.”
Erwin Kessler, excerpt from the text (D)EFECTUL PICASSO, published in the exhibition catalogue “The Picasso Effect”, hosted by MARe – Museum of Recent Art Bucharest, 2023–2024
Les Demoiselles d’Avignon – The Blue Period is a ready-made installation first exhibited in 1994, within the group show Picasso Looks at Picasso, organized in Bucharest at the Hungarian Cultural Center, and later, in a different version, at the World Trade Center Bucharest a few years later.
The third version was included in the exhibition The Picasso Effect, hosted by MARe – Museum of Recent Art Bucharest in 2023–2024, where it was displayed in direct dialogue with Picasso’s works.
The title of the work ironically refers both to Picasso’s famous painting Les Demoiselles d’Avignon, considered a landmark of modern painting, and to his early Blue Period. It is a deliberate play on words, meant to twist the references and open up other meanings, otherwise easy to grasp.
Visually, the ready-made installation also recalls Yves Klein’s canvases imprinted with nude bodies painted in his iconic blue during his celebrated performances, as well as the term “blue blood,” traditionally used by Spanish aristocracy.
It should be noted that when the first two versions of The Young Ladies
of Avignon were exhibited, there were no public commercials for sanitary pads
(with blue liquid). These invaded the everyday visual environment only many
years later.
„Transformarea tot mai pregnantă a lui Picasso într-un bun
recognoscibil al culturii de masă, îndeosebi în societatea spectacolului
informației, devine o resursă inepuizabilă pentru luări de poziție
benign-critice, precum instalația lui Valeriu Mladin, Domnișoarele din Avignon
– Perioada albastră, care face referire nu doar la tot mai dezvăluita și
dezbătuta (deja din anii '90) viață amoroasă a lui Picasso – cu toate
complicațiile și abuzurile acesteia –, ci și la creșterea acuității sociale
față de supraexpunerea și manipularea comercială a feminității.”
Erwin Kessler, fragment din textul (D)EFECTUL PICASSO, al albumului expoziției „Efectul Picasso”, găzduit de MARe – Muzeul de Artă Recentă București, 2023–2024
Domnișoarele din Avignon – Perioada albastră este o instalație ready-made, expusă într-o primă variantă în anul 1994, în cadrul expoziției de grup Picasso privește Picasso, organizată la Centrul Maghiar din București, apoi, într-o variantă diferită, la World Trade Center Bucharest, câțiva ani mai târziu.
Cea de-a treia variantă a fost prezentată în cadrul expoziției Efectul Picasso, găzduită de MARe – Muzeul de Artă Recentă București în 2023–2024, unde a fost expusă în dialog direct cu lucrări ale lui Picasso.
Titlul lucrării trimite ironic la celebra pictură Domnișoarele din Avignon realizată de Picasso, considerată piatră de hotar în pictura modernă, și la Perioada albastră, perioada de început a artistului. Este un joc de cuvinte care amestecă deliberat referințele, pentru a deschide noi sensuri, altfel ușor de intuit.
Vizual, instalația ready-made face trimitere și la pânzele amprentate cu trupuri nude, vopsite cu albastrul Klein, realizate de Yves Klein în celebrele lui performance-uri, dar și la termenul de „sânge albastru”, utilizat de familiile nobiliare spaniole.
Trebuie menționat că, atunci când au fost expuse primele două variante
ale lucrării Domnișoarele din Avignon, nu existau încă în spațiul public
reclame pentru absorbante (vopsite cu albastru). Acestea au invadat vizualul
cotidian abia mulți ani mai târziu.






















Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu