POLITICAL BESTIARY 3 - Új Kriterion Gallery - 2019



Új Kriterion Gallery - Miercurea Ciuc

Despre piele și piei. Bestiar politic III

 „În felul acesta, caracteristicile zoomorfe, grefate pe un trup uman pot facilita, atemporal, transpartinic şi transfrontalier, transmiterea emoţiei şi definirea identităţii în cadrul disputelor doctrinare şi al dezbaterilor ideologice, ce au drept scop suprem autoprezentarea encomiastică, marcarea clivajului ce îi separă pe rivali şi devalorizarea adversarului.” Valeriu Mladin

Valeriu Mladin este unul dintre reprezentanții de marcă ai artei figurative românești, un fin observator al corpului uman și un profesor care rămâne etern în mintea celor pe care i-a îndrumat. Între tradiția românească de tipul „școlii” franceze, plasată pe axa coordonatelor clasicism-impresionism-abstracție lirică, și desenul riguros și hiperrealist, cu valorație densă, carnală și accente de lumină ireal de exacte, predat și făcut de Mladin, se produce automat un clivaj.
Fie că se auto-portretizează în ipostaze  și pe formate variate, fie că studiază, în cele mai mici detalii, anatomia și fizionomia oamenilor și animalelor, artistul lucrează constant, de peste douăzeci de ani, strict în zona picturii, desenului și fotografiei.
După o tinerețe dominată de experimentalism, în anii ’80 și ’90, timp în care a lucrat desen, instalație, happening, performance, atât singur, cât și în colaborare cu soția sa, Carmen Paiu, la finalul anilor ’90 a început să practice pictura de mari dimensiuni, cu subiecte vii, inspirate din realitatea înconjurătoare. Figurile sunt fie autoportrete, fie portrete ale unor oameni dragi, pe care le pictează în ecrane și tușe compacte, cu accente expresive de culoare, adăugate peste atmosfera fidelă a redării cadrului, ca niște scurtcircuite.
Acum, la treizeci de ani de la ieșirea din comunism, autorul instalației Ten Years After, care prezenta un omagiu victimelor Revoluției române la Muzeul Național de Artă al României, în 1999, expune Bestiar politic III, o serie impresionantă de portrete omenesc-animaliere, cu aluzii directe la personalitățile politice, istorice sau contemporane. Seria este vădit ironică la adresa demagogiei și goliciunii morale, iar „efectul de uniformă este suprimat de drăgălășenia animalelor nevinovate, care compensează autoritatea, înlocuind-o cu obediență și naivitate. Animalele sunt misterioase, trăsăturile lor de caracter fiind strict interpretate de oameni, care le-au investit psihologico-mistico-magic cu diverse însușiri - alunecoase (ca șarpele), fricoase (ca iepurele), mieroase (ca pisica), proaste (ca oile), agresive (ca mistrețul) etc.
Un mare iubitor al necuvântătoarelor, Valeriu Mladin le dă putere, decapitând simbolic dictatorii sau comandanții și înlocuindu-i cu frații și surorile lor din speciile învecinate. Demersul este unul care aduce aminte de albumul Animals (1977) al trupei Pink Floyd, combinat cu un spirit protestatar, ce luptă cu sistem și corupția, într-o notă hippie-anarhică, totul fiind translat în desene cu dimensiuni impresionante, realizate cu mare atenție tehnică, formală și structurală.
Valeriu Mladin schimbă pieile conceptuale cu fiecare lucrare nouă și, prin intensele sale exerciții de observație, descarcă cu virtuozitate o realitate perenă, făcând fotografii în imaginar.
Simona Vilău































































































































#Új Kriterion Gallery,#Miercurea Ciuc,#expozitie,#mladin,#galeria de arta,#valeriu mladin,#simona vilau,#bestiar politic,#political bestiary,#artist,#vernisaj,#exibition,#art,#arta,#contemporary art,#romania
valeriu,mladin,valeriu mladin,arta,desen,fotografie,professor,expozitie,student,carbune, drawing,charcoal drawing,making of,pencil,alb negru,black and white,photo,video, exhibition,contemporan,contemporary,art,performance,pictura, painting,sculpture,color,romanian,cocoa,oil on canvas,muzeu,gallery,museum,arta contemporana,contemporary art,Romania,realism,expressionism,expressionism,

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu