Új Kriterion Gallery - Miercurea Ciuc
Despre piele și piei. Bestiar politic III
Despre piele și piei. Bestiar politic III
„În felul acesta, caracteristicile zoomorfe, grefate pe un trup
uman pot facilita, atemporal, transpartinic şi transfrontalier, transmiterea
emoţiei şi definirea identităţii în cadrul disputelor doctrinare şi al
dezbaterilor ideologice, ce au drept scop suprem autoprezentarea encomiastică,
marcarea clivajului ce îi separă pe rivali şi devalorizarea adversarului.” Valeriu Mladin
Valeriu Mladin este unul dintre reprezentanții de marcă ai
artei figurative românești, un fin observator al corpului uman și un profesor
care rămâne etern în mintea celor pe care i-a îndrumat. Între tradiția
românească de tipul „școlii” franceze, plasată pe axa coordonatelor
clasicism-impresionism-abstracție lirică, și desenul riguros și hiperrealist,
cu valorație densă, carnală și accente de lumină ireal de exacte, predat și
făcut de Mladin, se produce automat un clivaj.
Fie că se auto-portretizează în ipostaze și pe formate variate, fie că studiază, în
cele mai mici detalii, anatomia și fizionomia oamenilor și animalelor, artistul
lucrează constant, de peste douăzeci de ani, strict în zona picturii, desenului
și fotografiei.
După o tinerețe dominată de
experimentalism, în anii ’80 și ’90, timp în care a lucrat desen, instalație,
happening, performance, atât singur, cât și în colaborare cu soția sa, Carmen
Paiu, la finalul anilor ’90 a început să practice pictura de mari dimensiuni,
cu subiecte vii, inspirate din realitatea înconjurătoare. Figurile sunt fie
autoportrete, fie portrete ale unor oameni dragi, pe care le pictează în ecrane
și tușe compacte, cu accente expresive de culoare, adăugate peste atmosfera
fidelă a redării cadrului, ca niște scurtcircuite.
Acum, la treizeci de ani de la ieșirea
din comunism, autorul instalației Ten Years
After, care prezenta un omagiu victimelor Revoluției române la Muzeul
Național de Artă al României, în 1999, expune Bestiar politic III, o serie impresionantă de portrete
omenesc-animaliere, cu aluzii directe la personalitățile politice, istorice sau
contemporane. Seria este vădit ironică la adresa demagogiei și goliciunii
morale, iar „efectul de uniformă” este suprimat de drăgălășenia
animalelor nevinovate, care compensează autoritatea, înlocuind-o cu obediență
și naivitate. Animalele sunt misterioase, trăsăturile lor de caracter fiind
strict interpretate de oameni, care le-au investit psihologico-mistico-magic cu
diverse însușiri - alunecoase (ca șarpele), fricoase (ca iepurele), mieroase
(ca pisica), proaste (ca oile), agresive (ca mistrețul) etc.
Un mare iubitor al
necuvântătoarelor, Valeriu Mladin le dă putere, decapitând simbolic dictatorii
sau comandanții și înlocuindu-i cu frații și surorile lor din speciile
învecinate. Demersul este unul care aduce aminte de albumul Animals (1977) al trupei Pink Floyd,
combinat cu un spirit protestatar, ce luptă cu sistem și corupția, într-o notă
hippie-anarhică, totul fiind translat în desene cu dimensiuni impresionante,
realizate cu mare atenție tehnică, formală și structurală.
Valeriu Mladin schimbă pieile conceptuale
cu fiecare lucrare nouă și, prin intensele sale exerciții de observație,
descarcă cu virtuozitate o realitate perenă, făcând fotografii în imaginar.
Simona Vilău
#Új Kriterion Gallery,#Miercurea Ciuc,#expozitie,#mladin,#galeria de arta,#valeriu mladin,#simona vilau,#bestiar politic,#political bestiary,#artist,#vernisaj,#exibition,#art,#arta,#contemporary art,#romania
valeriu,mladin,valeriu mladin,arta,desen,fotografie,professor,expozitie,student,carbune, drawing,charcoal drawing,making of,pencil,alb negru,black and white,photo,video, exhibition,contemporan,contemporary,art,performance,pictura, painting,sculpture,color,romanian,cocoa,oil on canvas,muzeu,gallery,museum,arta contemporana,contemporary art,Romania,realism,expressionism,expressionism,
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu